Al weer op pad - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu Al weer op pad - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu

Al weer op pad

Door: Poef

Blijf op de hoogte en volg Anita

02 Augustus 2013 | Spanje, Fisterra

Het is Anita gelukt; ze is in Santiago de Compostela aangekomen! Dinsdag 30 Juli om iets over 12 uur was het zo ver. Toen stond ze op het plein voor de kathedraal.

Ik heb haar daar getroffen. Ze had in eerste instantie alleen oog voor mij en niet voor het gebeuren om haar heen. Maar dat veranderde snel. Heel veel andere pelgrims die daar al waren of daar ook aankwamen wilde "die Nederlandse met haar grote bos krullen" omhelzen.
We hebben die dag rustig rondgekeken, allerlei impressies opgedaan en zitten praten met mede-pelgrims. We zijn naar de "Huiskamer" van het Nederlands genootschap geweest. Daar hebben ze ons aan een kamer in een pension bij een heel vriendelijke vrouw die Frans spraak geholpen. Na een kort middagdutje om bij te komen van alle ervaringen zijn we naar het pelgrimsbureau gegaan waar Anita haar Santiago-certificaat heeft gekregen. Ze waren daar onder de indruk van de vele stempels die ze onderweg verzameld had. Lang niet iedereen loopt zo'n afstand.
De volgende dag zijn we naar de pelgrims-mis in de kathedraal geweest. Daar werd ze, naast natuurlijk alle andere pelgrims, vernoemd: "uit Hollanda vertrokken een Hollandesa". Verder was het weer een dag met vele leuke en ontroerende ontmoetingen. Als aandenken heeft ze veel kleine Brabantse klompjes uitgedeeld aan iedereen die onderweg iets voor haar betekend heeft.

Gisteren zijn we met de auto naar Fisterra gegaan. Even genoeg gelopen. Nou ja, dat wil zeggen we zijn ''s-middags vanuit het dorp naar de Kaap, en weer terug, gelopen. Cabo Fisterra (Finisterre) ligt zo'n 3,5 km van het dorp verwijderd. Dit is het meest westelijke puntje van het vaste land van Europa. Ook weer indrukwekkend om daar aan te komen. Zeker ook omdat daar de camino wegwijzersteen met kilometer-aanduiding 0,00 staat. Ook daar natuurlijk weer vele ontmoetingen.

De rede dat ik dit stukje vandaag schrijf is dat Anita al weer wandelend op pad is. De camino is verslavend! Die verslaving ben je niet zo maar kwijt.
Gisterenavond hebben we gegeten met een groepje pelgrims waarvan er vandaag nog een paar naar het plaatsje Muxia wilde lopen. Nog een plaatsje met een Sint Jacobs geschiedenis dat ongeveer 28,5 km van Fisterra verwijderd ligt. Anita kon het niet laten en wilde toch ook nog een dag op pad (overigens niet slecht voor haar voeten en lichaam om zo af te bouwen). Vanmorgen is ze dus weer (nu wat later en met een hele lichte rugzak) vertrokken.
Ik heb lekker uitgeslapen en ga haar later vandaag met de auto weer oppikken. Ik breng haar weer mee terug naar huis in Veghel hoor.

Over een paar dagen zal Anita wel de rust gevonden hebben om zelf een stukje (meer waarschijnlijk een lang stuk) op deze blog te plaatsen. Nu loopt ze nog over van de verhalen en dan gaat typen natuurlijk veel te langzaam.
Tot dan.

• 02 Augustus 2013 - 11:17

Irene Hopman:

Lieve Anita,

Echt heel erg knap van je! Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    Geniet van de "day-after", lekker samen met Poef!

XXXXXXXXXX

Irene

• 02 Augustus 2013 - 11:23

Theo Robbemond :

Hallo Anita,
    Een geweldige prestatie heb je geleverd. Jij bent geeindigd en ik ga beginnen.
    Vanaf morgen start ik vanuit Haarlem om de gehele camino te lopen. Ik hoop in november te arriveren in SdC.
    Geniet van de terugblik, groetjes Theo Robbemond

• 02 Augustus 2013 - 11:54

Annie En Piet:

Anita, je bent een Kanjer !! Proficiat met dit grote succes.
    Ik vind het gewoon geweldig, deze prestatie.
    Fijn dat je na zoveel maanden Poef weer in je armen hebt kunnen sluiten. Geniet samen nog maar van een fijne vakantie, herinneringen ophalen, medepelgrims ontmoeten enz.
    Poef bedankt voor de prachtige verhalen, zodat wij Anita helemaal konden volgen, wat we ook gedaan hebben.
    De hartelijke groeten uit Horssen.

• 02 Augustus 2013 - 12:06

Ingrid:

Wat heb ik genoten van je reisverslagen, super dat je dit hebt mogen doen.
    Van harte gefeliciteerd met alles wat je op deze reis hebt mogen ervaren en behalen.
    En nu nagenieten samen met Poef, nog veel plezier.

Groetjes Ingrid.

• 02 Augustus 2013 - 12:08

Piet En Antje:

Hallo Anita en Poef,

Aangekomen en weer samen gekomen; dat zijn emotievolle momenten.
    Mooi dat jullie samen naar het nulpunt Finisterre zijn gegaan, samen beleefden jullie ook het beginpunt. En Muxia is ook een hele mooie plek om te zijn, wij waren er afgelopen mei en vonden de kerk van de heilige maagd Maria erg mooi. Jammer genoeg was deze toen niet open, misschien heeft Anita meer geluk. We wensen jullie nog een fijne tijd samen in Spanje en een goede terugreis naar Nederland. Bedankt voor het "samen" lopen.
    Pelgrimsgroeten van Piet en Antje

• 02 Augustus 2013 - 12:20

Jozef En Adrie:

Hoi Anita, Wij feliciteren je met de geweldige prestatie. Nu gaan afbouwen/afkicken dat zal niet meevallen om weer aan je "normale leven" te wennen. Gelukkig heb je met Poef nog vakantie en kun je langzaam op gang komen. We wensen jullie nog een fijne tijd samen en tot ziens in Veghel

• 02 Augustus 2013 - 14:09

Elly Kluskens:

Hoi Anita en Poef.
    Anita proficiat met het behalen van de eindstreep.
    Wat een prestatie. ongelooflijk dat je dat hebt bereikt. Wat een doorzetter ben je.
    Het was ontzettend fijn dat ik de tocht zo mee mocht lopen, vaak dankzij Poef.
    Weer samen, veel verhalen, ontmoetingen, belevenissen. Ik denk dat je niet uitverteld komt.
    Graag ziie ik jullie weer terug en dan mag je weer vertellen.
    Geniet nog van jullie samenzijn en vakantie.
    Liefs Elly.

• 02 Augustus 2013 - 14:33

Sonja Uit De IJsselstraat:

Hallo Anita en Poef,
    van harte proficiat met het bereiken van SdC en Finisterra.Beide plekken hebben we gezien, dus hebben we een kleine voorstelling van hoe jullie daar gestaan en gelopen hebben. fantastische prestatie en resultaat!
    Geniet van jullie tijd daar, hoe jullie de vakantie ook verder invullen. lieve groet, Ronald en Sonja

• 02 Augustus 2013 - 16:10

Peregrinofrans:

¡Hola Peregrina Anita y Peregrino Poef,

CHAPEAU!

Anita,er is een eind gekomen aan je fysieke reis en dat was het makkelijke deel! Velen zullen dat vreemd vinden dat ik dat schrijf maar de reis naar "binnen" begint nu! En da's een veel moeilijkere opgave!
    Met het gemak liep je door 4 landen, waren er weinig tot geen lichamelijke problemen, en heb je je droom waargemaakt...
    En nu ga je langzaam weer terug naar je "oude wereld" ,de werkelijkheid maar met een prachtig gevulde "rugzak" ! En dat zal je ongetwijfeld omzetten naar creativiteit!

Geniet van elke stap...

• 02 Augustus 2013 - 16:22

Peregrinofrans:

¡Hola Poef,

Ik wil een kleine opmerking plaatsen bij je bericht. Je schreef:
    ... is het meest westelijke puntje van het vaste land van Europa.... Een kleine correctie, het is de op een na westelijke punt van het vasteland van Europa.
    Cabo da Roca is een 140 meter hoge kaap die het westelijkste punt van het Europese deel van Portugal en tevens het westelijkste punt van het vasteland van Europa vormt. De Romeinen noemden de kaap 'Promontorium Magnum'. De kaap, zo'n 30 kilometer ten westen van Lissabon, uitmondend in de Atlantische Oceaan, ligt op 38°47 noorderbreedte en 9°30 westerlengte. (Bron Wikipedia)

Groet,

• 02 Augustus 2013 - 19:49

Gerrie En Piet :

van harte anita met je mooie prestasie geniet er van en rust goed uit en poef ook geniet van de mooie omgeving en pak dan de auto rij dan maar fijn naar huis en laat poef maar fijn te voet na komen groetjes gerrie en piet

• 02 Augustus 2013 - 19:51

Mientje Van De Graaf:

Hoi Anita en Poef,

Anita van harte gefeliciteerd, heel knap gedaan die hele tocht ineens, ik wens jullie nog heel veel plezier in Santiago en omgeving en wil Anita en misschien ook Poef graag weer eens ontmoeten met de bijeenkomst van de Vereniging van St. Jacob.

Groetjes Mientje van de Graaf

• 02 Augustus 2013 - 20:57

Tiny Montforts:

Hoi Anita, van harte gefeliciteerd met je mooie en boeiende tocht, het is een herinnering voor het leven!

Groetjes Tiny en Jan

• 02 Augustus 2013 - 22:45

Wilvanderhagen:

Hoi Anita en Poef,

Harstikke goed gedaan proficiat met het behalen van je einddoel een goede doorzetter ben jij, en Poef ook voor jou een compliment jij hebt haar toch zolang moeten missen en hebt het verders thuis en onderweg naar Anita ook goed gedaan, en nu lekker samen nog even genieten van de omgeving en dan weer terug naar Veghel naar de dagelijkse dingen.

Veel plezier en succes met de terug tocht.

• 02 Augustus 2013 - 23:11

Elly Vd P:

Lieve Anita,
    Geroerd ben ik door het moment waarop ik lees dat je het gehaald hebt. Wat een prestatie, en het is meer dan een felicitatie waard. Ik ben blij dat je de tocht tot heden heel goed hebt doorlopen. Speciaal dank aan je voeten die je gedragen hebben. Dank aan jou en poef, dat ik met je mee mocht reizen. Ik heb er van genoten. Ben benieuwd naar je persoonlijke verhalen.
    Geniet er samen met Poef van en kom veilig thuis.
    Een harte groet en dikke kussen. XXX XXX
    Elly

• 03 Augustus 2013 - 00:40

Astrid K:

Lieve anita en Poef

Fijn Poef dat je nog even voor secretaris wilde spelen. Ik vroeg me al af , si ze er nu of toch nog niet.
    Heerlijk anita dat je goed bent aangekomen, wat zal je trots zijn en wij ook natuurlijk. Loop nog maar lekker even uit. Nog een heel fijne vakantie en tot gauw.

astrid

• 03 Augustus 2013 - 12:34

Jan Delvaux:

Dag Anita

Van harte gefeliciteerd ! En je bent altijd zo optimistisch gebleven en blij met alle ontmoetingen en wat je tegenkwam onderweg. Ik heb met plezier je blog gelezen, en na mijn vakantie bijgelezen. Zelf zou ik het ook wel willen doen, maar tussen droom en werkelijkheid staan wetten in de weg en praktische bezwaren (komt van de schrijver Willem Elschot).

Met vriendelijke groeten

Jan Delvaux