Van alles wat! - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu Van alles wat! - Reisverslag uit Castrogeriz, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu

Van alles wat!

Door: Anita

Blijf op de hoogte en volg Anita

09 Juli 2013 | Spanje, Castrogeriz

Burgos was een hele mooie stad. Ik heb daar zaterdagavond tot 24:00 in de stad geflaneerd. Er waren heel veel mensen op de been. Wat wil je: lekkere temperatuur, de muziek van het concert was leuk (een beetje jaren 70) en om 23:30 een kwartier lang een heel mooi vuurwerk. Crisis? waar? Er ging voor heel veel geld de lucht in.
Zondag heerlijk uitgeslapen en pas om 10:00 onder de douche. Na een kerkmis op het terras een lekker ontbijtje genomen, mijn dagboek bijgewerkt en kaarten geschreven. Rond 13:00 werd het warm en toen ben ik de Kathedraal gaan bezoeken; ben daar zeker wel 2 en 'n half uur in geweest. Daarna mezelf heerlijk verwend met een ijsje. Nog even met een pelgrim op een bankje gezeten en een foto laten maken.
's-Avonds gegeten bij Morino (een typisch Spaans bar-restaurant) en de Burgos-worstjes gegeten waarin bloedworst en rijst verwerkt is; heerlijk.
Zondag weer vroeg naar bed gegaan want maandag om 6:00 ben ik weer aan de wandel.

Ik wandel nu met Alain uit Bordeaux, Therese en Ricard uit Barcelona. We lopen ongeveer 20 km per dag. Het is behoorlijk warm; om 11:00 is het al 30 tot 35 graden. Daarna wordt het echt heet. Dus om 12:00 stoppen we en gaan we de schaduw in. Lekker douchen, wat eten en slapen.
Ik heb geen haast omdat Poef rond eind juli pas vakantie heeft en naar Santiago komt. Ik vind het fijn om ook dan pas in Santiago aan te komen. Dus mensen, ik heb nog enkele dagen voor de boeg.
Iedereen staat versteld van de afstand die ik gelopen heb. En dat met een rugzak van zeker 11 kilo. De laatste 5 a 10 km loop ik tegenwoordig op sandalen en dat vind ik heerlijk. Natuurlijk alleen als het weer en het pad het toelaat.

Op de foto staat het stadje waar ik vandaag ben; Castrojeriz.
Op een van de foto´s zie je voor de pelgrims twee dames lopen zonder rugzak. Zijn dat twee vrouwen die ook in deze hitte zomaar een wandeling maken, of zijn het "pelgrims" die hun bagage laten oversturen van het ene naar het andere adres?
Ik heb veel pelgrims gezien met blaren, maar er loopt een mijnheer die ze heel goed kan verzorgen. Zelf heb ik er gelukkig helemaal geen last van.
Ik slaap nu op een zaal met 30 personen, de 5 Nederlanders uit Vught zijn er ook. Gisteren Marieke en Pia ontmoet. Ze lopen goed en ik denk dat ze vandaag meer kilometers maken dan ik. Ik denk dat ik ze niet meer zie, maar wil ze via mijn blog heel veel plezier en sterkte toewensen.

De bloemenpracht is hier heel mooi. Ik heb veel foto's van uitzichten en bloemen gemaakt. Overal hier in Spanje heb ik al lopend hele mooie plekjes gezien. Wandelend kom je op zoveel mooie punten waar je met de auto helemaal niet bij kunt komen. Ik raad iedereen aan te gaan wandelen als je een keer in Spanje op vakantie gaat.

Ricard, die ik gisteren pas ontmoet heb en die met zijn vrouw een week loopt, zegt "ik zag je hoed en zei meteen, dat is een bijzondere manier van de zon tegenhouden¨.
Nu heeft hij net toen ik mijn sandalen aandeed voor de laatste kilometers en ik mijn wandelschoenen aan de rugzak bond mijn rugzak even opgetild. Zijn waardering voor mij kan niet meer stuk; hij stond versteld dat ik die rugzak helemaal van Nederland af had gedragen.

Ik lees zo vaak als ik kan jullie reacties op mijn blog. Ik kan me zeker voorstellen dat de pelgrims onder jullie heimwee krijgen. Het is alleen maar genieten voor mij. Ja, het is meer dan genieten en is een ultieme beleven van elke seconde van de dag.
De mensen die nu hier zijn, uit Japan, Korea, Ierland, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Spanje, Denemarken, Italië, ik heb ze natuurlijk niet allemaal gesproken. Maar het is een grote familie.

  • 09 Juli 2013 - 18:45

    Poef:

    Je zegt dat je niet met alle pelgrims die je onderweg tegen komt gesproken hebt. Nou, jou kennende weet ik zeker dat je dat wel geprobeerd hebt (ondanks eventuele taalbarrières)!
    Tot in Santiago. Ik kijk er naar uit. Geniet onderweg nog van alles wat op je pad komt.
    Poef

  • 09 Juli 2013 - 20:45

    Wilvanderhagen:

    Hoi Anita,


    Hoe fijn dat het je zo goed vergaat en wat zie je er gelukkig en gezond uit, ondanks je grote afstand wandeling knap hoor.
    Nog even en kan jij je geliefde Poef weer in je armen sluiten dat zal ook een byzonder mooi moment zijn voor jullie beiden, het is toch een hele tijd uit elkaar zijn, maar beide slaan jullie er zich goed doorheen fantastisch.
    Geniet de laatste paar weken nog maar goed want het einde van de tocht is nu wel heel dichtbij en ga je weer terug naar je eigen stekkie in Nederland en het gewone leven maar met een hele mooie ervaring en vele mooie herrinneringen die je altijd kunt blijven koesteren.

    Succes met de laatste kilometers en tot gauw.

    groetjes Wil v.d. H.

  • 09 Juli 2013 - 23:07

    Jo De Bie:

    hoi Anita wat fijn dat je zo kunt genieten van alles en iedereen, maar dat zit gewoon in je, maar het schiet al aardig op het einde is bijna in zicht, en dan is Poef daar die je verwelkomt, ik hoop dat je ook gevonden hebt wat je zocht, want ik denk dat je anders in het leven staat dan eerst, maar zo ver is het nog niet, dus geniet nog zoveel als je kunt, heel veel warme groeten van Jo d. Bie.

  • 10 Juli 2013 - 00:01

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Anita,

    Het is goed voor je om eens andere temperaturen te ervaren...
    Vanochtend ging je na Hornillos omhoog naar de 2e Meseta. De stijgingen hielden wat langer aan, maar waren niet lastig. Iets verderop, in de afdaling, kwam je langs Arroyo San Bol met een zeer primitieve herberg: een generator voor elektra, geen stromend water, wel buitendouche, een latrine i.p.v. een wc, en naar men zegt veel gastvrijheid!
    Via een 3e klim kwam je op de Meseta naar Hontanas en afdalend richting Castrojeriz, 10 km verderop, kwam je bij de arcade en ruïne van het klooster van San Antón uit de 14e eeuw. Erg indrukwekkend, er hangt een magisch sfeertje. Dit klooster stond destijds bekend voor het genezen van een bepaalde ziekte die werd veroorzaakt door besmet graan wat sterk leek op lepra.
    De weg liep door bloemrijke valleien, de kleurschakeringen tussen de korenvelden en bloemrijke bermen zijn fenomenaal!
    Anita, ga lekker langzaam en geniet, geniet, geniet...
    Ook omdat het op 25 juli in SdC ontzettend druk is. Het is dan de naamdag van St. Jacobus. Je zal ook merken dat de laatste 100 km erg druk wordt. Maar zover is het nog lang niet!
    Morgenochtend krijg je net buiten Castrojeriz een klim van 12% klim naar de Alto de Mostelares, de bult die je al ruim tevoren zag liggen! Boven wordt je een fantastische terugblik op Castrojeriz geserveerd, en voor je de Meseta met zacht glooiende velden met begroeiing in vele kleuren. De afdaling die hierop volgt is net zo steil als de klim en gaat erg snel.
    Daarna kom je langs de hermitage van San Nicolas (aan de linkerzijde) waar ook een pelgrimsopvang is en je kan daar koffie drinken. Een aanrader, echte Italiaanse Koffie (met een hoofdletter K) en citroentaart (zo een waarvan je tong een beetje pijn doet!) Na deze refugio S. Nicolás Puente Fitero, ga je over een brug en vervolgens rechtsaf, in de goede richting. Vervolgens kom je langs Boadilla del Camino om niet lang daarna langs een kanaal te lopen. Bij de sluizen van Fromista ga je rechtsaf. Fromista heeft onder andere een onder heel mooie kerk, San Martin. Ook een leuke supermarkt.
    Anita, je kan tot zowat León je sandalen dragen.
    Geniet van elke stap...

    Hasta luego,


    P.S. Je maakt mooie foto's

  • 10 Juli 2013 - 14:33

    Elly Vd P:

    Hoi Anita,
    Als ik lees wat mijn voorganger schrijft, dan staat je nog veel moois te wachten. " De tijd gaat snel, gebruikt hem wel" volgens mij is dat het spreekwoord wat alles zegt.
    Geniet er nog maar van. Ik vind de foto's fantastisch. "Un peregrino a caballo"
    een pelgrim met zijn paard. Super!!! Mooie taal trouwens dat spaans.
    Groetjes Elly

  • 10 Juli 2013 - 20:37

    Josefine:

    Hoi Anita

    Het is wel erg warm he!!!!
    Ik denk aan je, ben blij dat het hier effe wat minder is.
    Nog één dingetje, sorry voor het gebruiken van je website hiervoor.

    PeregrinoFrans, je verhaal klopt niet helemaal meer.
    San Bol is een hele luxe herberg geworden, met hele goede hospitalieras.
    Ik ben er geweest namelijk ergens in mei dit jaar.

    Groetjes en bon camino Anita

    Kijk uit naar je verhalen in het najaar

    Josefine

  • 10 Juli 2013 - 23:30

    Astrid K:

    Hi anita

    Eindelijk weer eens een reactie van mij.Hhet was hier ontzettend druk en vorige week de hele week de vlecht week. Was erg leuk dat Poef even langs kwam. Zo te lezen loop je lekker en heb je het lekker. \Ook fijn dat je het enigszins rustig aan kan doen. Zo 'smorgens vroeg lopen is heerlijk, zo'n ochtend is zo anders als de warme middag. Nog veel zielerust toegewensd.
    Astrid

  • 10 Juli 2013 - 23:32

    Hans (1/2 Zeppelin):

    Hoi Anita,

    wij zijn hier alweer aan vakantie toe, zeker als ik zie dat jij in de korte broek na de tocht weer zit te genieten van lekker eten en de sangria. je schiet overigens wel goed op. die laatste gekookte aardappelen hebben zeker voor extra energie gezorgd.
    we hebben ook al zitten te genieten van de vele foto's die we van je toestel gehaald hebben. en als ik je verhalen lees zullen er nog veel volgen.
    even inhaken op de reactie van Poef; die taalbarrière is zeker geen belemmering. waarschijnlijk heb je niet tijd genoeg om met iedereen te praten.
    heel veel loopplezier nog. als je s'avonds nog eens bij een vaste telefoon sms dat even dan laat ik mam ook weer even je stem horen.

    groetjes uit Alphen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 840
Totaal aantal bezoekers 122984

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 14 Juni 2024

Op de fiets naar Rome - deel 1

08 April 2013 - 11 Augustus 2013

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: