Bijna 100. - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu Bijna 100. - Reisverslag uit Sahagún, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu

Bijna 100.

Door: Anita (via Poef)

Blijf op de hoogte en volg Anita

13 Juli 2013 | Spanje, Sahagún

Vrijdag:
Ben nu in Terradillos de los Temparios en slaap in auberge Jacques de Molay. Het is erg warm vandaag; de een zegt 33 graden, de ander houdt het op 38 graden. Het zal wel, het is in ieder geval heet.
Het eten is hier goed, het is schoon en ze hebben een kleine tuin. Er is helaas geen kookgelegenheid.
De eerste 17 km vandaag waren weer saai. Daarna werd het landschap afwisselender en er stonden heerlijk geurende bloemen.

Vandaag (Zaterdag):
Ben vandaag in Calzada de los Hermanillos (in de buurt van Sahagun) en overnacht in de gemeente herberg (San Bartolome). Simpel, schoon en vriendelijke.
In de avond hebben we een licht onweer. De regen verkoeld eventjes. Vanmiddag was het weer warm, maar gelukkig geen 35 graden meer.
Poef sms-te me dat bij het stieren-rennen in Pamplona de stieren vandaag gewonnen hebben. Ik heb hier meteen een hele discussie als ik dit met mijn handen in de lucht en met wat zingen (I am the winner) probeer uit te drukken. Iedereen lacht en we hebben weer plezier.

Morgen is mijn doel Mansilla de las Mulas. Leon wordt pas maandag. Ik bekijk van dag tot dag hoeveel ik loop. Waarschijnlijk loop ik tot in Leon samen met Alain, Teresa en Ricard.
Gisteren en vandaag heb ik zo'n 26 a 27 km per dag gelopen. Morgen is de route ongeveer 25 km lang en dan is het nog zo'n 19 km naar Leon.

Ik voel dat mijn rechterbeen wel wat moe aan het worden is; of misschien ik helemaal wel. In Leon neem ik dan ook een rustdag. Ik goed teken voor mij is dat ik 's-middags minder behoefte heb aan een siësta.
In de middag probeer ik wat te tekenen en te schrijven in mijn dagboek. Maar dat gaat nu wat moeilijker omdat ik geen tijd heb (of neem) vanwege de vele contacten onderweg.

In ben bijna 100-dagen onderweg. Ik zit nu op 97; nog 3 dagen te gaan en ik ben aan de 100!

  • 14 Juli 2013 - 12:34

    Gerrie En Piet Uit Ospel :

    goede morgen anita wij doen je met regel maat volgen het is fantasties wat je het doet en geniet er van dat weten zeker dat je dat het doet en denk maar ik ben er bijna en als je geen slaap plaats kunt vinden kun je altijd nog in ospel komen slapen heel sukses en geniet er van gerrie en piet

  • 14 Juli 2013 - 12:45

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Anita,

    Toch wel lekker zo warm/heet op de Meseta! Toen ik in 2005 daar liep waren de temperaturen boven de 40 graden. Toen ik in Finisterre aankwam was mijn linkerarm pikzwart. Je gaat elke dag westwaarts, vandaar. M'n rechterarm was gewoon gebruind.
    Zaterdagochtend liep je over glooiend terrein, af en toe een beetje klimmen, een gevarieerd landschap, veel bloeiende, en mogelijk welriekende brem onderweg. Je aanschouwde de huizen van adobe (stro en leem) die daar soms in vervallen toestand, maar ook die goed onderhouden zijn. In het zuiden van Sahagun staan veel (adobe) spookdorpen te koop.
    Vlak voor Sahagún slingert de route even naar rechts het spoor over, om langs de Ermita de la Virgen del Puente te lopen. Een mooie kleine bedevaartkapel in een stil landschap. Na 12 km kwam je Sahagún. Waarschijnlijk bekeek je de ruïne met kloosterpoort van het klooster San Benito uit de 11e eeuw, zie foto 1.
    Destijds was daar een soort van ambachtenmarkt. Allerlei prachtige streekproducten werden daar bewerkt en verkocht. Achter een kraam stond een vrouw uit Granada, ze was een mand aan het vlechten met/van gras. Ze had prachtige zaken staan! Ik heb daar een aantal manden gekocht voor een vriend.
    Net buiten Sahagún stak je de rivier Cea over via de oude brug Puente de Canto uit 1085.
    Ik vermoed dat je zaterdagochtend via de alternatieve oude route gelopen bent naar Bercianos. Vlak voor Bercianos kwam je langs de Ermita Nuestra Señora de Perales, de route bleef gevarieerd tot aan Bercianos.
    Na 8 km wandelen kwam je in El Burgo Ranero. Na El Burgo Raniero kreeg je een lang recht, saai stuk van 13 km naar Reliegos, al kletsend worstelde je met je gezelschap je daar doorheen. Vervolgens ging je voor de laatste 6 km naar Mansilla de las Mulas, een leuke oude stad. Mogelijk zit je nu in de herberg Amigos del Peregrino, midden in het centrum. Een slaapkamer met 6 stapelbedden, wc en douches beneden, ook een mooie, knusse binnentuin. Allemaal bakken met geraniums aan de muur, droogrekken en automaten voor o.a. koffie.
    Anita, je schreef op 9 juli dat er pelgrims zijn die door jouw vertellingen heimwee krijgen. Dat is inderdaad met mij het geval! De laatste wandeling die ik gemaakt heb is van het voorjaar 2011. Toen heb ik het stukje gelopen van SdC naar Casablanca. Het wordt tijd voor een nieuw avontuur.
    Ik raad je aan om in León goed uit te rusten want er mag weer spoedig echt fysiek gewerkt worden. Da's ook lekker zo na de (tamelijk vlakke) Meseta!
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,

  • 14 Juli 2013 - 17:14

    Jeanne Uit Uden:

    Dag dappere Anita,

    Ik heb met plezier weer je laatste pelgrimservaringen gelezen. Ik zag in mijn gids dat je nu een alternatieve route loopt over een oude Romeinse weg. Het fotoplekje in Sahagun is heel herkenbaar. Het is het middelpunt van de Spaanse route. Aangekomen in Leon is het nog zo'n 300 km --> peanuts voor jou! Mijn herinnering aan mijn camino blijft levend doordat ik afgelopen week een aantal dagen medepelgrim Fabien uit Frankrijk met zijn vrouw te gast had. Het was veel geweldige herinneringen ophalen!
    Wat doe je het goed, Anita! Take care en op z'n Brabants zeg ik "Houdoe".
    Buen camino en heel veel liefs.
    Jeanne

  • 15 Juli 2013 - 23:00

    Joos:

    Hallo Anita,

    Als ik me niet vergis ben je nu langzamerhand op jouw 100 ste dag. Proficiat!!!
    Geweldig, dat je al zo ver gekomen bent op eigen kracht.
    Het lijkt me een geweldige ervaring.
    Ik ben vooral benieuwd, wat het je, naast de sportieve prestatie, persoonlijk gegeven heeft, maar dat hoor ik later nog wel.

    Hartelijke groeten,

    Joos

  • 16 Juli 2013 - 14:44

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Anita,

    Je bent al 100 dagen onderweg op een prachtig pad...
    Gisterochtend liep je over de oude stenen brug over de Esla verliet je Mansilla de las Mulas. Jouw wandeling naar León komt om de paar km door een dorpje, deze dorpen zorgen voor wat afwisseling. Na 10 km kwam je in Arcahueja. De laatste 9 km naar Léon liep je eerst door een industriële omgeving en dan door buitenwijken. Er valt veel te zien, zeker na die saaie Meseta!
    Eenmaal binnen de oude stadsmuren ontvouwt León haar pracht pas echt. Mogelijk liep je door enkele nauwe straatjes naar de herberg, in het benedictijnenklooster van de zusters van Santa Maria de Carvajal. Oude straatjes, mooie grote panden, een mooi gemeentehuis, leuke winkels, bars, restaurants, terrasjes, veel gezellige levendigheid, deze stad is mijns inziens veel leuker dan Burgos. Je bezocht de kathedraal, net als in Burgos. Een prachtige kerk met middenschip, en dan die prachtige gebrandschilderde ramen...
    Waarschijnlijk bezocht je ook de Romaanse basiliek San Isidoro, een bijzonder pand dat door Gaudi is ontworpen.
    Maar het is ook mogelijk dat je elders overnachtte want je blijft net als in Burgos 2 dagen in León.
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,


    P.S. ter illustratie, een kort filmpje waar je gisteren hebt gelopen:

    www.youtube.com/watch?v=SQGq96LFeb8

Tags: 100, stieren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 805
Totaal aantal bezoekers 122983

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 14 Juni 2024

Op de fiets naar Rome - deel 1

08 April 2013 - 11 Augustus 2013

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: