De Meseta achter me - Reisverslag uit Villavante, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu De Meseta achter me - Reisverslag uit Villavante, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu

De Meseta achter me

Door: Anita (via Poef)

Blijf op de hoogte en volg Anita

17 Juli 2013 | Spanje, Villavante

Heb vandaag, na mijn rustdag van gisteren, 30 km gewandeld naar Villavante waar ik overnacht in herberg Santa Lucia (1 kamer met 26 bedden die allemaal bezet zijn; heel schoon; goede sfeer; geen kookgelegenheid; 7,= euro). Nog 22 km te gaan naar de chocolade (in Astorga).
Heb nu mijn nieuwe jurk aangetrokken om te gaan eten.

Poef:
Ik heb wat van Anita’s foto’s van de Meseta bijgevoegd. Dit is de “saaie” hoogvlakte waarover ze een paar keer geschreven heeft.
Zoek de twee pelgrims in de vroege ochtend op foto 2.
De stenen stapels op foto 4 worden door de pelgrims onderweg opgericht om geluk en voorspoed af te dwingen.
Let op de mooie hoed links op foto 9.

  • 18 Juli 2013 - 11:42

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Anita,

    Je eerste 5 km gisteren León uit waren uit goed te doen, langs het oude Hospital de San Marcos voor Peregrinos, het is nu het Parador hotel. Het is daar peperduur tegenwoordig! Na ruim 7 km kwam je in La Virgen del Camino, waar je de alternatieve route hebt genomen, de variant via Villar de Mazarife over het platteland. Tot Villar de Mazarife is de route best aangenaam en had je de 21 km naar Villar de Mazarife erop zitten. Je besloot door te lopen naar Villavente , 9 km verder.
    Meteen buiten het dorp kreeg je een lang recht stuk van 6 km over asfalt, geen schaduw, dan nog een paar km rechtdoor over een zandpad met wederom geen schaduw. Je zal onderweg je handen regelmatig hebben gedompeld in de irrigatiekanalen langs de route. En dan arriveerde je in Villavante.
    Vanochtend liep je 5 km om in Hospital de Orbigo te komen. Apart, zo'n lange en beroemde brug. Hier is ook een mooi verhaal bij!
    De alternatieve route naar Astorga loopt dwars door prachtige natuur, het is er echt genieten! De route loopt wel omhoog en soms best pittig. Kort voor San Justo de la Vega komt er nog een pittige klim en een afdaling. Het wordt weer genieten!
    Kort voor San Justo de la Vega staat het Crucero de Santo Toribio, een soort voorbode voor het Cruz de Hierro, ook hier leggen veel pelgrims een steen neer. (Anita, heb je ook iets mee voor Cruz de Ferro?)Even later kwam je bij een soort boerderij bij een kraam met allerlei drink- en eetwaar, alles tegen donativo. Dit initiatief is van een Spaanse pelgrim die hier is komen wonen om pelgrims te helpen, telkens staat er een vrijwilliger om te helpen bij deze kraam. Motief: respect en love betuigen aan de pelgrims. Een prachtig, ontroerend gebaar! Vanaf deze alto had je een mooi zicht op Astorga.
    Nog een paar kilometer naar Astorga, een oude Romeinse stad (Asturica Augusta) die je binnen liep door de Puerta del Sol (Spaans voor "Poort van de zon"). Maar eerst liep je nog over de speciale voetgangersbrug over het spoor. Daar zijn in het verleden pelgrims onder de trein gekomen, vandaar.
    In de monumentale binnen stad staan mooie gebouwen, zoals het bisschoppelijk paleis van Gaudí en kathedraal van Santa María.
    Het unieke en complexe werk van het Palacio Episcopal de Astorga van architect Antoni Gaudi is prachtig. Dat moet je zien! Langs de pelgrimsroute heeft de plaats kerken, klooster en vele andere bouwwerken in stand gehouden die belangrijk zijn voor dit deel van Spanje. Denk daarbij ook aan de tuinen van La Sinagoga en het chocolademuseum. Het centrum is een prima plek om regionale gerechten uit te proberen. Ga er maar eens goed voor zitten en geniet!
    Op Plaza España is het omstreeks 18.00 uur prettig vertoeven. Al die jonge gezinnen die hier bijeen komen met hun kinderen, het is prachtig om datgene te aanschouwen!
    Een aanvulling op foto 4:
    Er lopen ook pelgrims in de wintermaanden. Dan is het ook prettig om te zien waar het pad "loopt". Daar zijn die stenen ook voor.
    Anita, het wordt alsmaar mooier op de route!
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,


  • 18 Juli 2013 - 15:36

    Anita Van Kraaij:

    Frans waar loop jij nu? hoeveel dagen zit je voor mij, of zit je in holland mijn informatie heerlijk aan te vullen. Dank je voor dit alles. Mijn pagina wordt alleen maar leuker om te lezen. Vind ik zelf ook, en ik doe er niet veel aan. Mijn man is degene die de techniek beheerst. Ik vertel alleen de verhalen en maak de fotos

  • 18 Juli 2013 - 20:23

    Elly Vd P:

    Hoi Anita,

    Byzondere verhalen lees ik. Toch ben ik benieuwd om je verhalen te horen.
    Ik zal nog een heel tijdje geduld moeten hebben. Wandel lekker verder, en geniet!!

    XX Elly

Tags: Meseta

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 639
Totaal aantal bezoekers 122996

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 14 Juni 2024

Op de fiets naar Rome - deel 1

08 April 2013 - 11 Augustus 2013

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: