Dansen op de Camino - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu Dansen op de Camino - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Anita Kraaij - WaarBenJij.nu

Dansen op de Camino

Door: Anita (via Poef)

Blijf op de hoogte en volg Anita

18 Juli 2013 | Spanje, Astorga

Ik ben ik Astorga aangekomen. Verblijf in herberg Siervas de Maria (vierpersoonskamer, goed ingerichte keuken om zelf te koken; 5,= euro). Op mijn kamer slapen ook een Spaanse jongen en een Frans echtpaar.
Vandaag de eerste 15 km nergens koffie te krijgen. Maar Gy en Pierre (FR) zetten zelf koffie onderweg. Ik kreeg ook een kop (zo zie je maar, er wordt voor je gezorgd).
Even verderop kwam ik een kraam tegen met heel veel lekker fruit, koffie/thee, lekker volkoren brood en diverse beleg. Gratis of donativo. (Poef: zie reactie op blog van gisteren).
Er was een heerlijke hangmat om even in uit te rusten. Heb me daarin laten fotograferen. Gisteren heb ik overigens even lekker onder een boom liggen slapen.

Flashback:
Over koffie gesproken, afgelopen zondag (14-Juli) liepen we naar Mansilla ... en de eerste 17 km kwamen we ook geen enkel cafeetje tegen. Ja, pelgrim Frans is me steeds voor met zijn informatie, maar ik kan daar alleen maar van genieten.
We liepen inderdaad over een oude Romeinse weg en waren slechts met enkele pelgrims. De meeste anderen kozen voor een weg die veel langs de autoweg liep. Dat had niet onze voorkeur. De volgende dag, op weg naar Leon, heb ik overigens hetzelfde gedaan; ik verkies de paden die meer door de natuur gaan (ook als zijn ze soms iets langer).
Na 17 km hadden we dus behoorlijk zin in koffie gekregen. In Reliegos waren eindelijk drie terrassen; de eerste gesloten, de tweede een blauw cafeetje, ‘n beetje Zuid Amerikaans, en een derde waar de anderen eigenlijk naar toe wilde. Ik zei dat ik meer voelde voor het blauwe huis en vroeg of ze daar koffie wilde drinken. Met tegenzin gingen ze zitten. Het derde terras hebben we overigens niet echt meer gezien; alleen van een afstand.
We bestelde ieder een Bocadillo; de een met tonijn, de ander met kaas en ik met een aardappeltortilla. Die waren heerlijk en echt veel voor slechts 3,50 of 4, euro. Er werd vrolijke Zuid-Amerikaanse muziek gedraaid en ook een beetje jaren ’70 muziek. Na zo’n 20 minuten kwam er een liedje dat leek op een Weense wals (denk ik) en Ricard stond op en begon in zijn eentje te dansen. Ik stond ook op en danste met hem samen als een paar. Natuurlijk werd er gelachen en genoot iedereen ervan. Ook Teresa, zijn vrouw, wilde natuurlijk met hem dansen. Veel foto’s gemaakt van dit spontane bal als herinnering voor later.
Nu denk ik ' eerst wilden zij niet naar dit cafe, nu genieten ze uitbundig'. De energie die rond dit café hangt voelt zo goed aan dat ik blij was hier te zijn neergestreken. Het gaf ons nieuwe energie om de laatste 6 km naar Mansilla te lopen. Die waren namelijk weer behoorlijk saai.

  • 19 Juli 2013 - 00:41

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrina Anita,

    Het is prachtig om te zien dat je je zo lekker over de Camino Francés gaat! Iedere dag is een avontuur op zichzelf en met daarbij de behorende hoogtepunt(en). Het hoogste punt van jouw Camino nadert, namelijk Cruz de Ferro. Mogelijk heb je een steen o.i.d. van huis meegenomen om het daar achter te laten. Het ritueel geeft aan dat je deze daar op de hoop gooit. Zo raak je je "last" kwijt.
    Nu lig je lekker te dromen in je bed. Het is een mooie maar wel een drukke herberg. Een prachtig beeld ervoor van een pelgrim onderweg en in zijn linkerhand, over zijn schouder, draagt hij een koffer. Ook liggen onder het glas, enkele meters verderop, de oude fundamenten van de kerk die genoemd is naar Franciscus van Assisi, die daar in 1212 verbleef in zijn pelgrimstocht naar SdC.
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,

  • 19 Juli 2013 - 09:20

    Nienke:

    Hoi Anita,
    Ik ben net terug van mijn vakantie en heb je belevenissen van de afgelopen weken gelezen. Je bent er al bijna!! Wat maak je hartverwarmende dingen mee, wat ben je toch een geweldige reis aan 't maken. Super! Heel veel succes, sterkte en vooral veel plezier gewenst tijdens het laatste gedeelte!
    Groetjes, Nienke

  • 21 Juli 2013 - 21:23

    Emelie:

    Ha ha Aniet, Bar Elvis tja dat is zeker een goede keus geweest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anita

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 720
Totaal aantal bezoekers 123005

Voorgaande reizen:

14 Mei 2024 - 14 Juni 2024

Op de fiets naar Rome - deel 1

08 April 2013 - 11 Augustus 2013

Pelgrimstocht naar Santiago

Landen bezocht: